درباره اهمیت سیب زمینی و فرآورده های آن

سازمان ملل (UN) سال 2008 را سال سیب زمینی اعلام كرد . در دو دهه آینده جمعیت جهان هر سال 100 میلیون نفر افزایش می یابد . 95% این افزایش در كشور های در حال توسعه اتفاق خواهد افتاد كه هم اكنون نیز فشار روی منابع زمین و آب بسیار زیاد است .
در هر متر مکعب آب در صورت کاشت گندم 2300 کیلو کالری ، برنج 2000 کیلو کالری و سیب زمینی 5600 کیلو کالری انرژی خوراکی بدست می آید. ملاحظه می شود که در این زمینه سیب زمینی از چه برتری قابل ملاحظه ای برخوردار است.
چالش مهمی كه جامعه جهانی با آن روبروست این است كه ضمن تضمین امنیت غذائی نسل های كنونی و آینده از بنیان منابع طبیعی كه موجودیت بشریت به آن وابسته است نیز محافظت نماید . سیب زمینی بخش مهمی از تلاش ها برای پاسخ گوئی به این چالش است .
سیب زمینی بیشتر از هر نوعی از غلات ، مواد مغذی مورد نیاز انسان را در زمان كمتر و با زمین كمتر و در شرایط آب و هوائی دشوار تر می تواند تامین كند :‌ منبع بسیار غنی كربو هیدرات است ، بالاترین درصد پروتئین را در خانواده سبزیجات غده ای داراست و پروتئین آن دارای آمینو اسیدی است كه با نیاز های انسانی همخوانی بالا دارد. همچنین یك دانه سیب زمین نیمی از ویتامین C مورد نیاز روزانه انسان را تامین می كند .
كارشناسان FAO بر این نظرند كه در یك هكتار زمین در مدت 50 روز می توان 20 تن سیب زمینی تولید كرد. از همان زمین در مدت زمان طولانی تر فقط می توان 10 تن غلات بدست آورد . این امر در مورد ایران به طور كامل صادق است . برداشت متوسط در هكتار سیب زمینی در ایران حتی بدون اقدامات به زراعی مناسب ، در حد نسبتاً بالائی است و مناطق و زمین های زیادی در ایران مناسب كشت اقتصادی سیب زمینی است در حالیكه این مسئله در مورد گندم و غلات با وجود سنت طولانی كشت صدق نمی كند.
گرچه سرعت رشد تولید و مصرف سیب زمینی در كشور های در حال توسعه بسیار زیاد شده است .                    ( مصرف متوسط سرانه در سال 1960 ده كیلوگرم و در سال 2003 بیست و دو كیلوگرم بوده است ) اما این مصرف همچنان از یك چهارم مصرف متوسط سرانه اروپا كمتر است . این مسئله دورنمای روشن افزایش مصرف سیب زمینی و فرآورده های آن به ویژه فرنچ فرایز را نشان می دهد.
بر اساس آمار سازمان ملل در حال حاضر بیش از نیمی از مصرف سیب زمینی به صورت تازه است ولی مصرف جهانی به سمت محصولات دارای ارزش افزوده گرایش دارد كه مهمترین آن فرنچ فرایز است .
كوشش توضیحات بالا توجه دادن به اهمیت تولید سیب زمینی و نیز تولید فرنچ فرایز در تضمین امنیت غذائی كشور بوده است . ضمن آنكه فرنچ فرایز می تواند به كالای صادراتی مهمی تبدیل شود . مصرف فرنچ فرایز در كشور های مجاور در حال گسترش سریع است ، در حالیكه طبیعت آنها برای تولید سیب زمینی مساعد نیست .                                    
در صفحات آتی به توجیه فنی و اقتصادی مختصر یک خط تولید و بسته بندی فرنچ فرایز به ظرفیت 2 تن در ساعت محصول خروجی می پردازیم.

  نوشته شده در تاریخ 1395/10/21